Taal
Voor kinderen is taal ook enorm belangrijk.
Leren begrijpen en zelf praten, je gevoel en gedachten in woorden omzetten waarmee ineens anderen je gaan begrijpen of doen wat jij graag wil.
Maar ook leren lezen, waarna je wereld groter wordt en je je kan laten meevoeren in de wereld van Nijntje, Dikkie Dik en De mooiste vis van de zee.
Ritme en rijm, twee aanstekelijke manieren om kinderen plezier te laten beleven aan taal. Aan voorlezen. Aan zelf lezen. Aan meer lezen. Aan meer weten.
En wat is er mooier dan het horen van ritme en rijm in een mooi gedicht?
Ook al ben je nog piepklein, het geeft verwondering en plezier.
Zoals het gedicht ‘Spleen’, en wie kent dat niet?
“Ik zit mij voor het open raam
onnoemelijk te vervelen
Ik wou dat ik twee hondjes was
dan kon ik samen spelen”
Wat te denken van wandelen in een mooi groen park, tussen de bomen, over kleine watertjes en dan ineens staat er iets onder je voeten op een tegel.
Woorden. Zorgvuldig gekozen en gegroepeerd. En als je ze leest, word je vrolijk.
Zoals ik had bij het gedicht van Rayan van 11, dat zij maakte tijdens Hoofddorp aan Zee, een leuk en creatief project afgelopen zomer in Hoofddorp.
“De zwaan zwemt in de kraan
op zoek naar de maan
Het water is donker
maar zij ziet sterretjes in de nacht”
Mijn hart maakte een sprongetje toen ik het afgelopen woensdag zag staan onder mijn voeten op de slingerende route door het wandelbos van Hoofddorp-Centraal. Prachtige vrije gedachten van kinderen samen met de mooie woordkunsten van volleerd dichter K. Schippers, die de wandelroute sieren.
Het is goed dat we ook oog hebben voor dit soort kleine pareltjes tussen de grote opgaven die we als gemeente hebben. Ook daar moet plaats voor zijn in de openbare ruimte, zodat wij allemaal even stil kunnen staan en genieten van de gedachten, het gevoel en het ritme van de taal.
Ik word er blij van. Ik hoop u ook.
Marjolein Steffens- van de Water